Zpracování zdrojů vstupních surovin

12.09.2013 11:52

Cílem zpracování těžených stavebních surovin na mobilních úpravnách kameniva je dosažení dostatečné kapacity výroby v kvalitě, schopné realizace na trhu. Prvotním předpokladem pro Prohlášení o shodě výrobků je dostatečná kvalita vstupní suroviny. 

    Pokud chceme zkrátit dopravní vzdálenosti a snížit tak cenu výrobků franko stavba, pak pro každé potenciální přístupné ložisko suroviny (evidence ČBÚ a Geofondu) potřebujeme technické zkoušky Státní zkušebny kameniva a štěrkopísků (např. Hořice). Náklady na tyto analýzy vznikají ve stejné době jako samotný projekt stavby. Zadavatel stavby a projektant, se rozhodně nestará o zdroje stavby a spoléhá na jejich dostupnost na trhu.

    Informace o dostupnosti stavebních surovin musí nejprve v terénu ověřit zkušený geolog, který kromě požadavku projektanta na výstupní kvalitu musí respektovat dopravní vzdálenost a dostupnost potenciálně vhodných ložisek. Veřejně přístupné tyto informace nejsou; najděte mi dodavatele, který si bude náklady na technologické zkoušky vstupní suroviny strkat do šuplíku např 10 let. Zkušenosti z těžby ložiska a technické zkoušky výrobků jsou součástí Kno-how firmy a obvylke spoluvytváří cenu konkrétního ložiska. 

    Evidenci ložisek surovin vede Český báňský úřad, který také povoluje jejich těžbu. Geologii ložisek vede Česká geologická služba, která ji propojuje s geologickou mapou ČR. Hodnotu ložiska stanoví výpočtem znalec v oboru geologie s oprávněním, ale vlastní ekonomiku ložiska ovlivňuje řada proměnných faktorů; od proměnlivé kvality suroviny "in situ" až po náročnost rozpojování a těžby. Poplatky státu za dobývací prostory, těžbu suroviny a daň z přidané hodnoty je potřeba přičíst k výrobním nákladům. Tyto položky je  možné mobilní technologií  ovlivnit. Když  si ovědomíte, že v  EU je cena kameniva cca 2,5 x vyšší než v ČR a kvalita není pro české odběratele hlavním parametrem, pak se drží na trhu jen tzv. velcí těžaři, schopní  své ceny diktovat. Ostatní živoří. Přesto je tu určitá možnost a tou je omezit dopravu a dopravní vzdálenosti.