Mobilní úprava stavebních hmot

12.09.2013 00:00

Moderní technologie zpracování stavebních hmot umožňují zlevnit stavební materiály více než o 50%.

    Musím se přiznat, že se  touto otázkou zabývám již od 80. let minulého století a ekonomické analýzy jsem se dopustil v r. 1988 ve své diplomové práci. Její úspěšnost tehdy tkvěla  v porovnání technologiích dopravy, tedy pasové, vekoobjemových aut a běžné dopravy T 148. Dnes už mám jen vlastní rukopis, všech 5 výtisků jsem vydal a už nikdy se mi nevrátil ani jeden. Od té doby přišla řada mobilních drtíren a třídíren, ceny a kvalita těchto zařízení se dost změnily k lepšímu. Své zkušenosti chci tímto článkem popsat. 

    Průkopníkem mobilních úpraven (dále jen MÚ) byla firma např.Hazemag - Amman, s horizontálním odrazovým drtičem lišty šířky 1000 mm. Toto zařízení jsem měl tu čest vyzkoušet na odvalech Uranových dolů Západní Čechy. Výsledek byl nejen překvapivý, ale způsobil převrat v likvidaci hlušinových odvalů po r. 1991. Původně měly být odvaly rozhrnuty do reliéfu krajiny, ale dnešní výsledek mi dal za pravdu, odvaly jsou již nejen odstraněny, ale upravené drtě a štěrkodrtě se dodsud využívají.

    V r. 1993 jsem se stal výběrovým řízením ředitelem závodu Svržno, který patřil Železniční a průmyslové výrobě a.s. Uherský Ostroh, jejíž těžební divize se stala základem Českomoravských štěrkoven a.s. ve vlastnictví Českomoravského cementu a.s. Majetek koupila v r. 1995 firma CBR Group GmbH Brusel (Heidelberg-Cement). Pro mě osobně to mělo velký význam především v tom, že jsem své zkušenosti v úpravě surovin rozšířil o zkušenosti z EU.   

    Porovnat mobilní a stabilní technologie úpravy drtí, štěrkodrtí a štěrkopísků dosud nebylo možné, protože jednotliví producenti dodnes bojují pouze o cenu svých výrobků na Českém trhu. Čím jsou prodejní ceny drtí, štěrkodrtí a štěrkopísků deformovány? Například představa, že cenu limituje "Neviditelná ruka trhu" je nedostatečná a toto zjednodušení posílá těžební subjekty do likvidací. Stačí se podívat do Hornické ročenky, prozkoumat vývoj cen vstupů do liniových a plošných staveb, aby jste zjistili, že je tu něco špatně. Nechtějte po mě makroekonomickou analýzu hospodářství v ČR; jen bych se rozčílil nad kvalitou našich ekomů a politiků; to nechám jiným odborníkům. 

    V r. 1996 jsem byl na stáži u německé firmy BSR GmbH https://www.bsr-ingolstadt.de/, která nám nedaleko Ingostadtu předvedla jejich systém recyklace surovin těžených z železničních pražcových tratí. Na 3 soupravách Hazemag zde drtili kamenivo a železniční betonové pražce a třídili drtě pro nové stavby. Když technici BSR viděli, že tomu zařízení rozumím měl jsem druhý den přistavené letadlo do Kolína nad Rýnem, kde měli těchto souprav instalováno 5 ks.

    Když jsem nastupoval v červenci 1993 k ŽPSV a.s. a Ing. Studnička mě uvedl  jako ředitele závodu Svržno, pronesl jsem při obhlídce kamenolomu a hlavně rozestavěných základů technologické úpravny něco ve smyslu: "Kdybyste místo do monumentální úpravny investovali do 4 MÚ Hazemag.Amman (á 20 mil. Kč), ušetřili byste 100 000 000,- Kč".  V Kolíně nad Rýnem teprve na vlastní oči Ing. Studnička viděl proč jsem to tehdy řekl, ale to už je jiná kapitola.

    Ceny drtí a štěrkodrtí, štěrkopísků, jsou v ČR na úrovni 90. let tj. cca 130,- Kč/t a v EU jsou minimálně dvounásobné. Je to především vliv rozdílného tlaku na těžební firmy u kterých se spojuje několik vlivů. Stavební firmy limitují cenu výrobků franko stavba, projektant limituje kvalitu a množství, dopravce limituje přepravní kapacitu a cenu dopravy, investor limituje cenu provedení stavby. Tak kdo je tu žába na prameni?  

    Souboj o cenu investice se odehrává ve výběrovém řízení jehož součástí je kvalita vstupů a výstupů, přepravce vybírá dodavatel stavby. Přepravce tu není dodavatel, ale služba a o jeho provozních nákladech se moc nediskutuje protože ten jedniný má pro svou cenu průhlednou = cena PHM, servisu, Leasing vozidel, mzdy, všechny tyhle položky se promítají měsíčně a jsou řízeny trhem přímo.

 

    Východisko: Omezit přepravní vzdálenosti, tedy vliv přepravních firem na cenu stavebních surovin Franko stavba a tlačí na snížení ceny surovin téměř na výrobní náklady.  

    Mj. zkrácení dopravní vzdálenosti zároveň paradoxně způsobí zvýšení kvality vstupních surovin:

1. Dovézt na liniovou stavbu nekvalitní drť bude sdražší (https://www.novinky.cz/domaci/262540-eurovia-vedela-ze-struska-dalnici-zvlni-tvrdi-rsd.html) 

2. MÚ vyžaduje nepřetržitou kontrolu kvality vstupů i výstupů protože tzv. reverz nekvalitních drtí takovou výrobu podstatně prodražuje.  

3. Kapacitu MÚ lze plynule regulovat podle poptávky a tzv. ztráty z prostoje nevznikají  (většinou MÚ má vlastní dieselový agregát a nepotřebuje smlouvu o elektrickém příkonu).